Leven positief veranderd door Welzijn op Recept

HATTEM – Achter de kassa bij Albert Heijn Hattem zit een stralende Natasja van der Worp. Gastvrij verwelkomt zij de klanten om vervolgens als een ervaren caissière de boodschappen over de band te Iaten rollen. Je verwacht dan ook niet dat het leven van Natasja er een paar maanden geleden heel anders uit zag. Door de hulp van het project Welzijn op Recept kreeg zij de zin in het leven weer terug.

Positief
Het project Welzijn op Recept heeft het leven van Natasja van der Worp-Wagenaar (48) positief veranderd. Dankzij de steun van welzijnscoach Monique Scholten zit ze weer lekker in haar vel en werkt ze een paar uur bij de Albert Heijn in Hattem.
Natasja is vanwege een loopbeperking in aanraking gekomen met de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Ze geeft aan dat ze het niet het type is dat zelf snel hulp inroept. Het waren de medewerkers van de gemeente Hattem die haar over de streep trokken en in contact brachten met Stichting Welzijn Hattem (SWH). Hoewel de Hattemse zich gesteund voelt door de hulp van echtgenoot Getti en haar twee prachtige dochters Naomi en Tess, hebben de vier jaar dat ze vanwege haar beperking thuis zat sporen nagelaten.
Natasja miste een doel om iedere dag haar bed voor uit te komen. Ze wilde weer van waarde zijn en meetellen in de maatschappij.

Doel
Samen met de coach van SWH is ze aan de slag gegaan wat dit doel zou kunnen zijn. Vrijwilligerswerk of een hobby, dat bleek nog niet zo eenvoudig. “Niks sprak mij echt aan. Toen zei Monique: “Wat vindt je écht leuk?”. Mijn antwoord was: ‘Het werken achter de kassa!”. Ik heb vroeger negen jaar bij Boni Hattem gewerkt. Dat vond ik leuk om te doen”. Welzijnscoach Monique ging aan het werk en een paar dagen later volgde een gesprek met de Monique, Natasja en Joris Vosselman van Albert Heijn Hattem. Tot haar grote blijdschap kon Natasaja een uur per dag aan de slag als vrijwilliger achter de kassa. Dit beviel zo goed dat ze vier weken later een nul uren contract kreeg aangeboden van Albert Heijn Hattem. “lk vind het erg lastig om zelf hulp in te roepen. Achteraf ben ik blij dat de welzijnscoach van SWH is ingeschakeld. Dit project heeft mijn leven zeker positief veranderd. Ik vond mijzelf nutteloos. Nu heb ik weer plezier in de dag. Ik werk nu anderhalf uur met heel veel plezier per dag. Ik heb weer een doel waarvoor ik mijn bed uit kom. Kom in contact met mensen en doe werk wat ik prachtig vind om te doen. Ik ben heel blij dat ik deze stap heb gewaagd”. Natasja adviseert andere Hattemers dan ook zeker om contact op te nemen met SWH. “De welzijnscoaches zijn vriendelijk en doen echt hun uiterste best om je te helpen”.

Belangrijk
Joris Vosselman van Albert Heijn Hattem stelt dat het van belang is om als bedrijf midden in de samenleving te staan, om door samenwerking met mensen, verenigingen en andere organisaties van Hattem een nog mooiere plaats te maken om in te wonen.
“Als je als bedrijf de mogelijkheid hebt om mensen te helpen dan vinden wij dat we die mogelijkheid moeten bieden. Natuurlijk moet je wel kijken of een persoon past in de werkzaamheden. Bij Natasja kon dit perfect. Natasja doet super goed haar werk. Ze functioneert eigenlijk net als het andere personeel. Er is eigenlijk geen verschil, ze hoort er nu helemaal bij. Daarom hebben we na een maand al een contract aangeboden”. Vosselman adviseert ook andere bedrijven om in gesprek te gaan met SWH om samen te kijken welke maatschappelijke bijdrage als bedrijf geleverd kan worden. “Als er mogelijkheden zijn, zou ik die echt aanpakken. Het moet natuurlijk wel inpasbaar zijn binnen je bedrijf. ln Nederland zijn er veel vacatures, een groep mensen zit thuis omdat ze geen mogelijkheden hebben. Maar die zijn er zeker. Natasja is hier een heel goed voorbeeld van!”

Natasja van der Worp en Joris Vosselman van Albert Heijn Hattem.

Terug naar Welzijn op recept